Rezultaty projektu badawczego Uniwersytetu Technicznego w Dortmundzie
W latach 2018 i 2019 eksperci Uniwersytetu Technicznego w Dortmundzie prowadzili projekt sondażowy, którego celem było sformułowanie sugestii dotyczących dalszego rozwoju i poprawy jakości systemu TVET w Polsce. Naukowcy z Dortmundu spotykali się z licznymi podmiotami zajmującymi się kształceniem zawodowym w naszym kraju, a przeprowadzone badanie dotyczyło przede wszystkim projektów z branży motoryzacyjnej i logistycznej.
Podsumowanie wyników tych badań stało się punktem wyjścia do cyklu czterech konferencji. Zapraszamy do zapoznania się z rezultatami projektu!
Zakres tematyczny:
W sesji pierwszej poznamy punkt widzenia instytucji edukacyjnych – dyrektorów i nauczycieli szkół i centrów kształcenia zawodowego.
Temat:
Best practice: Współpraca między instytucją edukacyjną a przedsiębiorstwem. Perspektywa instytucji edukacyjnej
Prelegent:
Tomasz Mackiewicz (Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach)
Nagranie z konferencji
Dlaczego potrzebujemy zawodowców?
W trakcie drugiej sesji oddaliśmy głos przedsiębiorcom, którzy kształcą lub zamierzają kształcić w systemie dualnym.
Temat:
Best practice: Współpraca między instytucją edukacyjną a przedsiębiorstwem. Perspektywa przedsiębiorstwa
Prelegent:
BOŻENA BALDYSZ, ALEKSANDRA RZEPKA (OPEL MANUFACTURING SP. Z O.O.)
Nagranie z konferencji
Podczas sesji trzeciej dowiedzieliśmy się, jak kształcenie zawodowe postrzegają instytucje związane z rynkiem edukacyjnym.
Temat:
Nowe trendy w nauczaniu zawodowym – m.in. na podstawie branży logistycznej
Prelegent:
Marcin Budzewski (Instytut Analiz Rynku Pracy)
Nagranie z konferencji
Sesja czwarta miała charakter debaty podsumowującej – do udziału w niej zaprosiliśmy przedstawicieli wielu stron zaangażowanych w temat kształcenia dualnego. W jaki sposób powinno odbywać się kształcenie fachowców: w szkole, w centrach kształcenia czy w zakładach pracy? Jaka jest rola nauczyciela i rola instruktora praktycznej nauki zawodu? Jak szkoły radzą sobie z nauczaniem zdalnym? Co w polskim systemie kształcenia dualnego działa dobrze, a co należy zmienić? Zapraszamy do wysłuchania konferencji.
Uczestnicy debaty:
Marcin Budzewski (Instytut Analiz Rynku Pracy)
Ewa Boguszewska (PKP Intercity Sp. z o.o.)
Karolina Dołomisiewicz (Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie)
Urszula Jackowska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Chemii)
Magdalena Kostecka (Zespół Szkół Politechnicznych we Wrześni)
Tomasz Mackiewicz (Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach)
Krzysztof Schoepe (Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu)
Nagranie z konferencji