Newsletter

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

x

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

Mistrz i uczeń – poradnik rozwiązywania trudnych sytuacji Dogadać się z uczniem – to jest możliwe!

Wstęp

CELE PROJEKTU

Stworzyłyśmy narzędzie – prosty poradnik komunikacji, który ma pokazać, że porozumienie i skuteczna komunikacja między instruktorem i uczniem jest możliwa. Chcemy pokazać, że instruktor, zmieniając swój sposób komunikacji, ma wpływ na kształt relacji z uczniem. Stawiając w komunikacji na słuchanie i empatię, zachęcamy do zrezygnowania ze stereotypów, na zasadzie “a z tymi młodymi to się dzisiaj nie da” i przerzucenia ciężaru na to, co ja mogę zrobić w komunikacji, by dać przestrzeń do zmiany. Nasza innowacja pokazuje, że drobnymi krokami można mieć wpływ na to, jak komunikuje się z innymi, a przez to zmieniać sposób w jaki inni reagują na mnie.

Zachęcamy do małej rewolucji – do tego, by znaleźć czas, usiąść na spokojnie, poczytać, obejrzeć film, przemyśleć pewne rzeczy i próbować w praktyce. Stworzyłyśmy poradnik „Mistrz i uczeń”, aby pobudzał do refleksji i inspirował do tego, że można inaczej.

CO ZNAJDZIESZ W TYCH MATERIAŁACH I JAK TO POMOŻE W CODZIENNEJ PRACY?

Nasz program rozwojowy jest przeznaczony dla tych, którzy chcą podnieść swoje umiejętności komunikacyjne. Jest to pakiet informacji, na temat komunikacji, prowadzenia rozmów, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach z którymi zmagasz się pracując z uczniami.

Innowacja obejmuje poradnik „Mistrz i uczeń”, filmy i podcast, które mogą być użytkowane oddzielnie lub razem.

Podręcznik samokształcenia „Mistrz i uczeń” , czyli jasny i zrozumiały poradnik o komunikacji interpersonalnej.

Jest przeznaczony do samodzielnego użytkowania w domu – w wersji pdf na urządzeniach elektronicznych lub w wersji do wydruku w formacie A4.

Zawiera następujące rozdziały tematyczne:

  • Podstawowe założenia komunikacji interpersonalnej
  • Różnice wpływające na porozumiewanie się
  • Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji – słuchanie, zadawanie pytań, komunikat JA, informacja zwrotna
  • Prowadzenie rozmów z uczniem
  • Konflikty, jak powstają i jak sobie z nimi radzić
  • Motywacja, czyli jak pozytywnie wpływać na ucznia
  • Trudna rozmowa z rodzicem

Poza tym po każdym rozdziale znajdziesz podsumowanie najważniejszych informacji, które będą Ci przypominały o tym, co właśnie przeczytałeś/ przeczytałaś. Poza tym do każdego omawianego zagadnienia znajdziesz krótkie ćwiczenia do samodzielnego wykonania. Chcemy Ci w ten sposób dać okazję do sprawdzenia, w jaki sposób omawiane zagadnienia dotyczą Ciebie w Twojej codziennej pracy i życiu.

ŚCIĄGI I NARZĘDZIA

Dostaniesz od nas poręczne ściągi, jak stosować poszczególne narzędzia. Będą na osobnej stronie tak,żeby bez problemu można było je wydrukować i zabrać do pracy.

PLAN DZIAŁANIA

Na koniec naszego podręcznika chcemy Cię zachęcić do zaplanowania własnych działań rozwojowych. Czyli kroków, jakie sam/sama chcesz podjąć dla dalszego rozwoju swoich kompetencji związanych z codzienną komunikacją. Zastanów się, do jakich refleksji skłoniła Cię lektura naszego poradnika. Na jakie obszary swojej komunikacji z uczniami chcesz szczególnie zwrócić uwagę. Czego chcesz robić więcej, a czego mniej; co zacząć robić, a jakie zachowania wyeliminować ze swojego sposobu komunikowania się. Napisz do siebie list…

W poradniku znajdują się także dodatkowe informacje w osobnych działach nazwanych „Dla dociekliwych”, które znajdziesz przy większości rozdziałów. Na końcu zamieszczona jest bibliografia.

Filmy

Oglądanie zacznij od filmu z numerem 1 „Instruktorze, rozwiń swoje umiejętności komunikacyjne”, w którym mówimy o tym co zawiera nasz program rozwojowy, czyli pakiet informacji na temat komunikacji, prowadzenia rozmów i rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacji z uczniami.

Następnie, przejdź do pozostałych filmów. Możesz najpierw czytać poradnik i po wybranym rozdziale przejść do oglądania filmu lub zastosować odwrotną kolejność. Linki do filmów znajdziesz w rozdziale filmy w postaci QR kodów oraz podlinkowane w treści poradnika przy poszczególnych rozdziałach.

Kolejne filmy odnoszą się do tematyki poruszanej w poradniku.

W tym filmie opowiadamy o perypetiach Adama, początkującego instruktora. Opowiedziana historia ma pokazać ci jak ważna jest spójność w wypowiedzi, twoja mowa ciała, gesty i kontakt wzrokowy podczas spotkań z uczniami.

Mówimy o tym, że warto prosić o informację zwrotną ucznia. Dzięki temu rozwijasz się jako instruktor i usprawniasz swoją komunikację z uczniami. Pokazujemy też konkretne pytania, które możesz zadać podczas takiej rozmowy.

Z tego filmu dowiesz się o poszczególnych etapach rozmowy konfliktowej. Dowiesz się na co należy zwracać uwagę przygotowując się i prowadząc trudną rozmowę z uczniem. Jakich narzędzi użyć, aby wynikiem rozmowy było konstruktywne rozwiązanie.

W tym filmie chcemy pokazać pozytywną stronę różnic międzypokoleniowych. Opowiemy o ośmiu cechach wspólnych dla tzw. pokoleń Y i Z. Powiemy też jak wykorzystać tę wiedzę w budowaniu pozytywnych relacji z uczniami.

Dowiesz się, dlaczego przyrównujemy komunikację do góry lodowej. Co oznacza, że jeśli w komunikacji zwracalibyśmy uwagę tylko na słowa i na fakty, to pomijalibyśmy znacznie większą część informacji, jakie nadawca chce nam przekazać

Film jest scenką rozmowy między instruktorem a uczniem. Ich rozmowa dotyczy powtarzających się spóźnień. Zobacz jak instruktor przeprowadził rozmowę i wspólnie z uczniem znalaezł rozwiązanie.

Podcast

Rozmowa z Tomkiem, instruktorem praktycznej nauki zawodu, z wieloletnim doświadczeniem.

Posłuchasz o jego podejściu do uczniów, stylu zarządzania grupą i wyzwaniach w pracy z uczniami.

Dla kogo?

instruktorzy/instruktorki praktycznej nauki zawodu, opiekunowie/opiekunki praktyk i wszystkie osoby chcące podnieść lub zdobyć umiejętności komunikacyjne.

Mamy dowody na to, że warto poświęcić czas na rozwój!

Grupa instruktorów i opiekunów, która testowała poradnik, podniosła swoją wiedze nt. komunikacji i pozytywnie oceniła jego przydatność w pracy z uczniami.

Jakich efektów możesz oczekiwać:

  • Będziesz potrafił skuteczniej komunikować się z uczniami.
  • Poznasz przyczyny nieporozumień w codziennej komunikacji.
  • Zmienisz swoje nastawienie do trudności komunikacyjnych i poprawisz swój komfort pracy.
  • Nauczysz się słuchać aktywnie swoich rozmówców
  • Zbudujesz lepsze relacje z uczniami
  • Zwiększysz swój autorytet wśród uczniów.
  • Nauczysz się rozwiązywać trudne sytuacje z uczniami.
  • Dowiesz się, jak rozmawiać z rodzicem.

Jak korzystać?

KROK 1

Przeczytaj „Mistrz i uczeń – poradnik rozwiązywania trudnych sytuacji” obejrzyj filmy, posłuchaj wywiadu z instruktorem.

Czytając poradnik zalecamy aby przechodzić przez rozdziały konsekwentnie - od pierwszego, po kolejne. Wykonując ćwiczenia po każdym rozdziale oraz czytając pytania podsumowujące. Jednakże jeśli masz ochotę wracać do przeczytanych rozdziałów i ćwiczeń, możesz to robić nieskończoną ilość razy. 

Jeśli potrzebujesz ściągi, wydrukuj i zabierz ze sobą.

KROK 2

Wykonuj ćwiczenia i stosuj opisane zasady w codziennych rozmowach z uczniami. Pamiętaj, że to „trening czyni mistrza”.

Podziel się z nami swoimi wrażeniami z praktyki.

Mamy nadzieję, że napiszesz do Nas: „to działa!”.

Życzymy przyjemnej lektury!

ANNA ZAKRZEWSKA
Kształcenie zawodowe i ustawiczne

+48 517 301 467

Wyślij e-mail

TOP

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

 

Mit unserem Newsletter

sind Sie über das Seminarangebot laufend informiert. Jetzt hier abonnieren.

Ja, ich bin mit den Datenschutzbestimmungen einverstanden.

Ja, ich habe mich mit der Informationspflicht vertraut gemacht.

 

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza

Ta strona nie będzie:

  • Określać liczby i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacji o charakterze zbiorczym
  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym

Ta strona nie będzie:

  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowanie, wypełnianie formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym
  • Tworzyć profil Państwa zainteresowań i dobierać reklamę do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarkę i urządzenie internetowe
Zapisz
W celu zapewnienia najwyższej jakości działania ta strona wykorzystuje pliki cookies. Zmian dotyczących plików cookies możesz dokonać w ustawieniach swojej przeglądarki.
Czytaj więcej