Newsletter

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

FreshMail.pl
x

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

FreshMail.pl

System kształcenia zawodowego reguluje Ustawa i to właśnie w niej opisane są zasady współpracy szkoły i firmy w ramach kształcenia dualnego. Jasne regulacje są zapewne dużym ułatwieniem, jednak powodzenie każdego projektu zależy od ludzi, którzy są w niego zaangażowani. Poznajcie rolę instruktora praktycznej nauki zawodu.

Wymagania formalne

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN, osoby, które chcą pełnić w firmie funkcję instruktora, muszą spełnić przede wszystkim konkretne wymagania formalne. Przyszły instruktor powinien posiadać określone wykształcenie i doświadczenie oraz ukończyć specjalny kurs pedagogiczny. Kursy na instruktorów organizowane są przez wiele jednostek w całej Polsce i obejmują 70 godzin zajęć z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz 10 godzin praktyki metodycznej. W kursach można uczestniczyć również w formie online.

Jednak wymagania formalne to nie wszystko. Bycie instruktorem wymaga szczególnego powołania, ponieważ ta funkcja ma w sobie wiele z nauczyciela, a więc wymaga nie tylko fachowej wiedzy, ale również umiejętności miękkich.

Komunikacja to podstawa

Postać instruktora praktycznej nauki zawodu to jeden z ważniejszych filarów systemu dualnego. To właśnie on ma za zadanie być łącznikiem między firmą, szkołą, a uczniami i dbać o ich skuteczną współpracę. Instruktor powinien pozostawać w dobrych relacjach z dyrektorem szkoły, wychowawcą klasy oraz nauczycielami uczącymi przedmiotów zawodowych. Ważna jest tutaj więc dobra komunikacja, dzięki której udaje się uzyskać efekt synergii we współpracy szkoły i firmy. Instruktor powinien mieć dostęp do informacji o frekwencji i postępach w nauce uczniów w szkole. Tak samo wychowawca czy dyrektor powinni być informowani o zachowaniu i zaangażowaniu uczniów podczas nauki praktycznej realizowanej w firmie. Dzięki takiej wzajemnej wymianie możliwa jest holistyczna ocena procesu kształcenia.

Instruktor powinien również pozostawać w stałym kontakcie z działem HR, a więc raportować o postępach uczniów „do wewnątrz” firmy. Jego ewaluacja może mieć na przykład wpływ na decyzję o przyznaniu uczniowi dodatkowej premii za wysoką frekwencję. Instruktor może również przekazać działowi HR swoją rekomendację, jeśli chodzi o przydzielenie ucznia do pracy w konkretnym dziale.

Fachowiec, nauczyciel, mentor?

Instruktor PNZ to wyjątkowy typ pracownika, który oprócz tego, że posiada fachową wiedzę teoretyczną i praktyczną, to potrafi się nią dzielić i przekazywać ją w zrozumiały sposób. Instruktor różni się tym od nauczyciela, że na bieżąco ma kontakt ze światem biznesu, zna środowisko produkcyjne i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa. To przecież właśnie instruktor jest osobą, która wprowadza młodych ludzi w świat pracy.

Instruktor jest odpowiedzialny za przygotowanie i realizację programu kształcenia praktycznego w firmie. Ma on za zadanie przekazać uczniowi praktyczną wiedzę, a później dokonać jego oceny. W tym celu bardzo przydatna jest umiejętność właściwego udzielania informacji zwrotnej, czyli rozmowy z uczniem, w której instruktor wskazuje konkretne obszary wymagające poprawy, tłumaczy powód dla którego zmiana jest konieczna i proponuje rozwiązanie.

W relacji z uczniami instruktor niejednokrotnie występuje w roli mentora: motywuje do pracy i nauki, udziela pochwał, wskazuje możliwe kierunki rozwoju. Instruktor musi również czasem odnaleźć się w trudnych sytuacjach, gdy na przykład w grupie narasta konflikt i należy go rozwiązać lub gdy z jednym z uczniów trzeba przeprowadzić rozmowę wychowawczą. Te sytuacje wymagają nie tylko umiejętności mówienia tak, aby uczniowie słuchali, ale przede wszystkim słuchania tak, by uczniowie mówili. Dlatego też instruktor pełni po części rolę wychowawcy – to właśnie on jest świadkiem metamorfozy ucznia z niedoświadczonego pracownika młodocianego w wykwalifikowanego i odpowiedzialnego fachowca.

Ostatnie case-study

 
TOP

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza

Ta strona nie będzie:

  • Określać liczby i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacji o charakterze zbiorczym
  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym

Ta strona nie będzie:

  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowanie, wypełnianie formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym
  • Tworzyć profil Państwa zainteresowań i dobierać reklamę do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarkę i urządzenie internetowe
Zapisz
W celu zapewnienia najwyższej jakości działania ta strona wykorzystuje pliki cookies. Zmian dotyczących plików cookies możesz dokonać w ustawieniach swojej przeglądarki.
Czytaj więcej