Newsletter

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

x

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

Podczas debaty na temat szkolnictwa zawodowego dyskutowano o nadchodzących w tej dziedzinie zmianach. Specjaliści uzgodnili, że zarówno uczniowie jak i rynek pracy potrzebują ewolucji systemu nauczania. Jakie zmiany zostaną wprowadzone i dlaczego są tak ważne?

Rozmowy o zmianach w kształceniu zawodowym

W spotkaniu wzięli udział: Piotr Bartosiak - zastępca dyrektora w Departamencie Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Wojciech Stęchły - ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych, Jacek Siwiński - prezes Velux Polska, Małgorzata Okońska-Zaremba, dyrektorka departamentu kompetencji, nadzorująca współpracę z rządem w zakresie szkolnictwa zawodowego Konfederacji Lewiatan oraz Maria Montowska, dyrektor ds. kształcenia zawodowego i ustawicznego Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Przyjrzyjmy się ich dyskusji.

kształcenie zawodowe

Dotychczasowe problemy szkolnictwa zawodowego

W tej chwili często zdarza się, że absolwenci szkół zawodowych nie znają realiów pracy w swoim zawodzie i nie posiadają praktycznej wiedzy. Jednocześnie ich przyszli pracodawcy borykają się z problemami rekrutacji odpowiednich specjalistów do swoich firm, ponieważ ocena umiejętności praktycznych kandydata jest niemożliwa.

Najczęściej pracodawcy spotykają kandydatów, którzy mają wiedzę teoretyczną wyniesioną ze szkoły albo wręcz przeciwnie - posiadają tylko doświadczenie praktyczne bez aktualnej wiedzy na temat wybranej przez nich gałęzi przemysłu. Podobne problemy dotyczą zarówno specjalistów najnowszych zawodów jak i tych, które są obecne na naszym rynku od lat.

Przebudowa systemu szkół zawodowych - kształcenie dualne

Polskie szkoły zawodowe wciąż skupiają się głównie na nauce “o zawodzie”. Uczestnicy debaty jednogłośnie stwierdzają, że zmiany w tym zakresie są konieczne. – W naszym rozumieniu kształcenie dualne to jest przede wszystkich budowanie więzi między uczniem a przedsiębiorstwem i odpowiedni miks nauki teoretycznej z praktyką. A ten miks wygląda tak: uczę się w szkole i chodzę do zakładu. Ponieważ mam odpowiednie przeszkolenie, ubezpieczenie i zaliczony kurs BHP, mogę w firmie wykonywać potrzebne tam prace – uważa dyrektor Montowska. Wyniesiony z rynku niemieckiego pomysł na praktyczną naukę zawodu oraz płatne staże uczniowskie z pewnością pozwoli wykształcić odpowiednich specjalistów.

Zintegrowany system kwalifikacji

Istnieje rozwiązanie, które pomoże w ocenie rzeczywistych umiejętności osób starających się o pracę w firmie. Idąc za dobrze działającym przykładem certyfikatów językowych (poziomy od A1 do C2), możemy stworzyć wymagania i odpowiednie klasy umiejętności dla wielu zawodów i specjalizacji. Tym sposobem otrzymalibyśmy ujednolicony system, który kategoryzowałby wymagania zakładów pracy. W epoce dynamicznych zmian na rynku pracy, kategorie kompetencji musiałyby być regularnie uzupełniane i aktualizowane. Jednak to zaangażowanie może się opłacić.

Udział pracodawcy i badanie zapotrzebowania

Ustalono, że najlepszym rozwiązaniem jest bezpośredni udział pracodawców w kształceniu zawodowym. Od nowego roku szkolnego naukę nowych zawodów trzeba wspierać współpracą z firmami. Za trzy lata obowiązek ten będzie dotyczył szkół zawodowych kształcących we wszystkich profesjach. Wojciech Stęchły potwierdza: W szkolnictwie branżowym promowanie praktycznej nauki zawodu u pracodawcy jest wyraźnym sygnałem, że ten sposób uczenia się powinien mieć większy udział w edukacji.

Uzupełnieniem takiego działania powinno być również badanie regionalnego zapotrzebowania na przedstawicieli wybranych zawodów. Owocna współpraca szkół i zakładów pracy może wynikać ze szczegółowych badań ich zapotrzebowania. – System identyfikowania zapotrzebowania na absolwentów nie działa dobrze, dane z powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy nie zawsze pozwalają prawidłowo określić, jakich fachowców dany region potrzebuje. Ten system też wymaga zmian – podsumowała przedstawicielka Konfederacji Lewiatan.

Zmiany na lepsze

Planowane zmiany pomogą edukować społeczeństwo na temat pracy w nowoczesnym przemyśle. Regionalna współpraca szkół zawodowych i firm przybliży uczniom i ich rodzicom współczesne trendy rynku pracy oraz wypromuje zapotrzebowanie firm. Dzięki temu praca w przemyśle i nowoczesnych zakładach stanie się jedną z najbardziej pożądanych ścieżek kariery. Pamiętajmy, że wykształceni zawodowcy to ważny krok w rozwoju przemysłu i drodze do jak najniższego wskaźnika bezrobocia.

Wszelkie wypowiedzi zawarte w niniejszym tekście pochodzą z artykułu zamieszczonego na portalu rp.pl.

1 gwiazdka2 gwiazdka3 gwiazdka4 gwiazdka5 gwiazdka (1 głosów, średnia: 5,00 na 5)
Loading...
TOP

Zapisz się do Newslettera

i bądź na bieżąco z naszą ofertą szkoleń

Akceptuję Politykę prywatności

Zapoznałem/am się z klauzulą informacyjną

 

Mit unserem Newsletter

sind Sie über das Seminarangebot laufend informiert. Jetzt hier abonnieren.

Ja, ich bin mit den Datenschutzbestimmungen einverstanden.

Ja, ich habe mich mit der Informationspflicht vertraut gemacht.

 

Ustawienia prywatności

Dostostuj ustawienia

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza

Ta strona nie będzie:

  • Określać liczby i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacji o charakterze zbiorczym
  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowania, wypełniania formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym

Ta strona nie będzie:

  • Tworzyć profilu Państwa zainteresowań i dobierać reklam do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarki i urządzenia internetowego

Ta strona będzie:

  • Zapisywać pliki cookie niezbędne do jej funkcjonowania podczas np. żądania dostępu do usług, logowanie, wypełnianie formularza
  • Określać liczbę i źródła odwiedzin, dokonywać pomiarów
  • Ustalać, które treści są najbardziej popularne i jak użytkownik porusza się po stronie
  • Gromadzić informacje o charakterze zbiorczym, anonimowym
  • Tworzyć profil Państwa zainteresowań i dobierać reklamę do Państwa profilu
  • Identyfikować Państwa przeglądarkę i urządzenie internetowe
Zapisz
W celu zapewnienia najwyższej jakości działania ta strona wykorzystuje pliki cookies. Zmian dotyczących plików cookies możesz dokonać w ustawieniach swojej przeglądarki.
Czytaj więcej