Mistrz i uczeń – poradnik rozwiązywania trudnych sytuacji Dogadać się z uczniem – to jest możliwe!
CELE PROJEKTU
Stworzyłyśmy narzędzie – prosty poradnik komunikacji, który ma pokazać, że porozumienie i skuteczna komunikacja między instruktorem i uczniem jest możliwa. Chcemy pokazać, że instruktor, zmieniając swój sposób komunikacji, ma wpływ na kształt relacji z uczniem. Stawiając w komunikacji na słuchanie i empatię, zachęcamy do zrezygnowania ze stereotypów, na zasadzie “a z tymi młodymi to się dzisiaj nie da” i przerzucenia ciężaru na to, co ja mogę zrobić w komunikacji, by dać przestrzeń do zmiany. Nasza innowacja pokazuje, że drobnymi krokami można mieć wpływ na to, jak komunikuje się z innymi, a przez to zmieniać sposób w jaki inni reagują na mnie.
Zachęcamy do małej rewolucji – do tego, by znaleźć czas, usiąść na spokojnie, poczytać, obejrzeć film, przemyśleć pewne rzeczy i próbować w praktyce. Stworzyłyśmy poradnik „Mistrz i uczeń”, aby pobudzał do refleksji i inspirował do tego, że można inaczej.
CO ZNAJDZIESZ W TYCH MATERIAŁACH I JAK TO POMOŻE W CODZIENNEJ PRACY?
Nasz program rozwojowy jest przeznaczony dla tych, którzy chcą podnieść swoje umiejętności komunikacyjne. Jest to pakiet informacji, na temat komunikacji, prowadzenia rozmów, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach z którymi zmagasz się pracując z uczniami.
Innowacja obejmuje poradnik „Mistrz i uczeń”, filmy i podcast, które mogą być użytkowane oddzielnie lub razem.
Jest przeznaczony do samodzielnego użytkowania w domu – w wersji pdf na urządzeniach elektronicznych lub w wersji do wydruku w formacie A4.
Zawiera następujące rozdziały tematyczne:
- Podstawowe założenia komunikacji interpersonalnej
- Różnice wpływające na porozumiewanie się
- Podstawowe narzędzia skutecznej komunikacji – słuchanie, zadawanie pytań, komunikat JA, informacja zwrotna
- Prowadzenie rozmów z uczniem
- Konflikty, jak powstają i jak sobie z nimi radzić
- Motywacja, czyli jak pozytywnie wpływać na ucznia
- Trudna rozmowa z rodzicem
Poza tym po każdym rozdziale znajdziesz podsumowanie najważniejszych informacji, które będą Ci przypominały o tym, co właśnie przeczytałeś/ przeczytałaś. Poza tym do każdego omawianego zagadnienia znajdziesz krótkie ćwiczenia do samodzielnego wykonania. Chcemy Ci w ten sposób dać okazję do sprawdzenia, w jaki sposób omawiane zagadnienia dotyczą Ciebie w Twojej codziennej pracy i życiu.
ŚCIĄGI I NARZĘDZIA
Dostaniesz od nas poręczne ściągi, jak stosować poszczególne narzędzia. Będą na osobnej stronie tak,żeby bez problemu można było je wydrukować i zabrać do pracy.
PLAN DZIAŁANIA
Na koniec naszego podręcznika chcemy Cię zachęcić do zaplanowania własnych działań rozwojowych. Czyli kroków, jakie sam/sama chcesz podjąć dla dalszego rozwoju swoich kompetencji związanych z codzienną komunikacją. Zastanów się, do jakich refleksji skłoniła Cię lektura naszego poradnika. Na jakie obszary swojej komunikacji z uczniami chcesz szczególnie zwrócić uwagę. Czego chcesz robić więcej, a czego mniej; co zacząć robić, a jakie zachowania wyeliminować ze swojego sposobu komunikowania się. Napisz do siebie list…
W poradniku znajdują się także dodatkowe informacje w osobnych działach nazwanych „Dla dociekliwych”, które znajdziesz przy większości rozdziałów. Na końcu zamieszczona jest bibliografia.
Oglądanie zacznij od filmu z numerem 1 „Instruktorze, rozwiń swoje umiejętności komunikacyjne”, w którym mówimy o tym co zawiera nasz program rozwojowy, czyli pakiet informacji na temat komunikacji, prowadzenia rozmów i rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacji z uczniami.
Następnie, przejdź do pozostałych filmów. Możesz najpierw czytać poradnik i po wybranym rozdziale przejść do oglądania filmu lub zastosować odwrotną kolejność. Linki do filmów znajdziesz w rozdziale filmy w postaci QR kodów oraz podlinkowane w treści poradnika przy poszczególnych rozdziałach.
Kolejne filmy odnoszą się do tematyki poruszanej w poradniku.
W tym filmie opowiadamy o perypetiach Adama, początkującego instruktora. Opowiedziana historia ma pokazać ci jak ważna jest spójność w wypowiedzi, twoja mowa ciała, gesty i kontakt wzrokowy podczas spotkań z uczniami.
Mówimy o tym, że warto prosić o informację zwrotną ucznia. Dzięki temu rozwijasz się jako instruktor i usprawniasz swoją komunikację z uczniami. Pokazujemy też konkretne pytania, które możesz zadać podczas takiej rozmowy.
Z tego filmu dowiesz się o poszczególnych etapach rozmowy konfliktowej. Dowiesz się na co należy zwracać uwagę przygotowując się i prowadząc trudną rozmowę z uczniem. Jakich narzędzi użyć, aby wynikiem rozmowy było konstruktywne rozwiązanie.
W tym filmie chcemy pokazać pozytywną stronę różnic międzypokoleniowych. Opowiemy o ośmiu cechach wspólnych dla tzw. pokoleń Y i Z. Powiemy też jak wykorzystać tę wiedzę w budowaniu pozytywnych relacji z uczniami.
Dowiesz się, dlaczego przyrównujemy komunikację do góry lodowej. Co oznacza, że jeśli w komunikacji zwracalibyśmy uwagę tylko na słowa i na fakty, to pomijalibyśmy znacznie większą część informacji, jakie nadawca chce nam przekazać
Film jest scenką rozmowy między instruktorem a uczniem. Ich rozmowa dotyczy powtarzających się spóźnień. Zobacz jak instruktor przeprowadził rozmowę i wspólnie z uczniem znalaezł rozwiązanie.
Rozmowa z Tomkiem, instruktorem praktycznej nauki zawodu, z wieloletnim doświadczeniem.
Posłuchasz o jego podejściu do uczniów, stylu zarządzania grupą i wyzwaniach w pracy z uczniami.
instruktorzy/instruktorki praktycznej nauki zawodu, opiekunowie/opiekunki praktyk i wszystkie osoby chcące podnieść lub zdobyć umiejętności komunikacyjne.
Mamy dowody na to, że warto poświęcić czas na rozwój!
Grupa instruktorów i opiekunów, która testowała poradnik, podniosła swoją wiedze nt. komunikacji i pozytywnie oceniła jego przydatność w pracy z uczniami.
- Będziesz potrafił skuteczniej komunikować się z uczniami.
- Poznasz przyczyny nieporozumień w codziennej komunikacji.
- Zmienisz swoje nastawienie do trudności komunikacyjnych i poprawisz swój komfort pracy.
- Nauczysz się słuchać aktywnie swoich rozmówców
- Zbudujesz lepsze relacje z uczniami
- Zwiększysz swój autorytet wśród uczniów.
- Nauczysz się rozwiązywać trudne sytuacje z uczniami.
- Dowiesz się, jak rozmawiać z rodzicem.
KROK 1
Przeczytaj „Mistrz i uczeń – poradnik rozwiązywania trudnych sytuacji” obejrzyj filmy, posłuchaj wywiadu z instruktorem.
Czytając poradnik zalecamy aby przechodzić przez rozdziały konsekwentnie - od pierwszego, po kolejne. Wykonując ćwiczenia po każdym rozdziale oraz czytając pytania podsumowujące. Jednakże jeśli masz ochotę wracać do przeczytanych rozdziałów i ćwiczeń, możesz to robić nieskończoną ilość razy.
Jeśli potrzebujesz ściągi, wydrukuj i zabierz ze sobą.
KROK 2
Wykonuj ćwiczenia i stosuj opisane zasady w codziennych rozmowach z uczniami. Pamiętaj, że to „trening czyni mistrza”.
Podziel się z nami swoimi wrażeniami z praktyki.
Mamy nadzieję, że napiszesz do Nas: „to działa!”.
Życzymy przyjemnej lektury!